16 Paź

Quinoa

TO PRASTARE „PSEUDOZBOŻE” UPRAWIANE JEST JUŻ OD PONAD 5 TYSIĘCY LAT, STANOWIĄC PODSTAWOWY POKARM INKÓW I AZTEKÓW, A W NASZYM KRAJU GOŚCI OD NIEDAWNA. A szkoda! To bardzo zdrowy, wysokobiałkowy pokarm, który z powodzeniem zastępuje kasze, ryż, płatki czy popularny, kolarski makaron! 

Quinoa, mimo iż bardziej spokrewniona jest ze szpinakiem i burakiem niż ze zbożami - w języku Inków nosi miano „matki zbóż”. Co ciekawe i bliższe trawom – młode liście również są jadalne i nadają się na surówki i sałatki! Nie bez powodu komosa używana była przez Azteckich żołnierzy jako pokarm w czasie przemarszów - jest to bogate źródło węglowodanów złożonych i pełnowartościowego białka, co rzadko kiedy spotyka się w roślinnych produktach.

Jest rośliną odporną na okresowe przymrozki (-5oC) przez co nadaje się pod uprawę w Polsce! Komosa ryżowa jest doskonałym źródłem białka, w przeciwieństwie do zbóż zawiera dużo aminokwasu lizyny, co zbliża ją do nasion gryki i szarłatu (patrz bB #3/2008). Zawiera znacząco więcej cynku niż inne zboża, jest bogata w potas, magnez, żelazo, miedź, mangan. Nie brakuje w niej witamin z grupy B i witaminy E.

100 gramów nasion quinoa to 318 kcal, około 5 g tłuszczu, z czego spora większość to wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega3, te same, które spożywamy wraz z morskimi rybami! Tyleż samo - 5 gramów ważnego błonnika pokarmowego i aż 12-15 g białka! Doskonale zrównoważona kompozycja aminokwasów pokrywa się z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Jeśli chodzi o żelazo - bije na łeb inne zboża. Aż 8 mg w 100 gramach i 180 mg magnezu! Komosa ryżowa przetrwała tysiące lat prawdopodobnie dlatego, że jej ziarno zawiera ochronną łuskę wysyconą żywicami i saponinami, co chroni ją przed ostrym andyjskim słońcem. Bardzo szybko kiełkuje: po 8 godz. moczenia i 12 godz. kiełkowania możemy rozsmakować się w słodkawym smaku kiełków Quinoa! Produkty z Quinoa można nabyć w sklepach ekologicznych i ze zdrową żywnością. Ziarno przyrządza się podobnie jak ryż – ale czas gotowania jest o połowę krótszy! Z powodzeniem zastępuje popularne ziemniaki, kluski czy ryż.

Mąka z Quinoa nadaje się do zapiekanek, naleśników i ciast. Można kupić również płatki Quinna - które urozmaicają domowe mieszanki musli. Co ciekawe - ziarna są zupełnie bezglutenowe, więc idealne dla osób z celiakią! Przedstawiam Wam szybką i smaczną propozycję wykorzystania Quinoa w kuchni: Kaszka z komosy ryżowej 25 dag ziarna komosy ryżowej. laski cynamonu lub cynamon w proszku 125 ml świeżo wyciśniętego soku z jabłek Umieść komosę, cynamon, sok jabłkowy i 325 ml wody w garnku. Zagotuj, a następnie zmniejsz ogień i gotuj powoli przez 7-10 min., aż ziarno stanie się półprzezroczyste. Wyłącz ogień i pozostaw na 15 min przed podaniem.

 

Artykuł ukazał się w wydaniu bikeBoard 

Twój komentarz




POKAŻ
Karolina Kozela -ZnanyLekarz.pl