26 Sier

Bomba przeciwutleniająca - koktajl jarmużowo - jeżynowy

Po wakacjach w stylu all insclusive warto zrobić naszemu organizowi porządny detox. Tym razem propozycja dla ambitnych, bo z niepopularnymi owocami jakimi są dzikie jeżyny :) Sierpień i wrzesień to miesiące, w których spokojnie podczas spaceru w lesie możemy nazbierać tych odżywczych owoców. Jarmuż również na jesień jest najsmaczniejszy!

Jarmuż + jeżyny + banany +siemie lniane i kefir owsiany (opcjonalnie) ? To może być dobre? Nie!Pyszne! 

JARMUŻ -  lekkostrawne, bardzo odżywcze warzywo bogate w żelazo, wapń, potas, magnez, witaminę C, E, K, B1 a także ogromne ilości karotenoidów oraz chlorofilu. Polecane dzieciom, młodzieży, osobom starszym a także chorym na osteoporozę i tym, którzy nie spożywają nabiału. 

- wspomaga przemianę materii
– wzmacnia pracę układu immunologicznego,
– dzięki zawartości wapnia wpływa na kościec,
– ma właściwości przeciwutleniające,
– działa korzystnie na wygląd skóry i włosów, 
– obniża ryzyko zachorowania na nowotwory przewodu pokarmowego i płuc,
– obniża poziom cholesterolu;

Jarmuż, jako że należy do warzyw kapustnych, jest źródłem sulforafanu - przeciwutleniacza, który ma silne działanie antynowotworowe. Sulforafan może uchronić m.in. przed rakiem prostaty, płuc i jelita grubego. 

Jarmuż zwiera karotenoidy (beta karoten, luteinę, zeaksantynę) - kolejne silne przeciwutleniacze.  Kolor nadawany przez karotenoidy (żółty, pomarańczowy lub czerwony) w jarmużu jest maskowany chlorofilem – zielonym barwnikiem, który ma ogromne właściwości przeciwutleniające i wspomaga procesy oczyszczania organizmu - działa detoksykacyjnie. 

 

JEŻYNY -inaczej ostrężyny

Swój ciemnofioletowy kolor zawdzięczająpotężnej ilości związków antyutleniających - dlatego znalazły się dość wysoko na liście ORAC. Jeżyny mają niski indeks glikemiczny (IG=25)  a za słodki smak odpowiada naturalny ksylitol ! Mała kaloryczność (100 g to około  40 kcal) plus duże ilości błonnika sprawia, że bez problemu mogą być spożywane przez osoby chcące zrzucić zbędne kilogramy.  

Jest najlepszym źródłem witaminy E wśród owoców. Znajdziemy w nich również witaminy: C, A, K, B1, B2, PP, B6 i kwas foliowy. Jeżyna to także źródło minerałów tj. magnez, potas, wapń, mangan, miedź, żelazo fosfor i cynk. Owoce jeżyny są też bogatym źródłem naturalnych antyoksydantów m.in. dzięki wysokiej zawartości antocyjanów oraz innych związków flawonoidowych (kwercetyna, procyjanidyny, epikatechina).  Znajdziemy w nich równieżbłonnik, kwasy fenolowe oraz kwas elagowy. Substancje te niszczą wolne rodniki tym samym stanowią silną broń z komórkami rakowymi. 

Antocyjany wpływają pozytywnie na naczynia krwionośne (wzmacniają, uelastyczniają i regulują ich przepuszczalność), polepszają jakość widzenia. Co więcej, antocyjany oraz garbniki wykazują działanie przeciwbakteryjne i antybiotyczne. Ze względu na dużą zawartość błonnika wpływają bardzo korzystnie na pracę przewodu pokarmowego i regulując przemianę materii.Zwalczajączgagę, zaparcia i biegunkę.Dodatkowo, jeżyny działająmoczopędnie, napotnie i wykrztuśnie.

 

KOKTAJL 

- szklanka jeżyn

- duża garść jarmużu

- 2 małe, dojrzałe, słodkie banany

- łyżeczka nasion lnu

- woda

- opcjonalnie kefir/jogurt owsiany(lub ryżowy,jaglany) domowej roboty (przepis poniżej) 

 

PRZEPIS:

Jak zrobić domowy kefir zbożowy ? Chyba nie ma lepiej strawnej postaci zdrowych zbóż niż ich postać fermenowana, która skutecznie utylizuje związki antyodżywcze takie jak kwas fitynowy czy inhibitory trypsyny. 

Płatki owsiane/ ryż (biały) / kasza jaglana - gotuję (w przypadku ryżu/kaszy) lub zalewam wrzątkiem w blenderze kielichowym w przypadku płatków. Ugotowane/zalane i lekko schłodzone do temp ok 40-50 stopni blenduję z dodatkiem wody w blenderze kielichowym do powstania konsystencji gęstej śmietany. Bakterie probiotyczne do sporządzania domowych jogurtów czy kefirów kupuję w sklepie zakwaski.pl (nie jest to reklama, ale dobra rada :) np. http://zakwaski.pl/produkty/kefir.php - tutaj możemy kupić starter do produkcji kefiru.

Do dużego termosa (1,2 litra) wlewam powstały, gesty płyn i dodaję strtem. Zakręcam, owijam kocem i trzymam ok 24h :) Gotowy używam do przeróżnych przepisów ;)

Jarmuż kroimy drobno, do tego banany, jeżyny, wodę lub kefir/jogurt, łyżeczka siemienia lnianego i blendujemy wszystko na smoothie o pięknym, fiołkowym kolorze :) Smacznego !

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ
Karolina Kozela -ZnanyLekarz.pl